facebook
KATEGORIA: Film

Z czułości do świata - Docs Against Gravity

05/10/2021 ssf 1 min. czytania

Już dziś rusza filmowa wyprawa dookoła świata! Festiwal filmowy Millennium Docs Against Gravity to największe święto filmów dokumentalnych w Polsce. Jest to jedyny festiwal filmowy w Europie, który odbywa się jednocześnie w siedmiu różnych miastach (Warszawa, Gdynia, Wrocław, Katowice, Bydgoszcz, Lublin, a od 2020 roku również Poznań).


 

Hasło przewodnie tegorocznej edycji to „z czułości do świata”. W programie znalazły się filmy traktujące o najbardziej palących problemach, z którymi mierzy się współczesny świat, w tym aż jedenaście produkcji wyreżyserowanych przez Skandynawów. Dwie z nich mieliście już szansę zobaczyć na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym. My, tradycyjnie już, podpowiadamy, na jakie skandynawskie tytuły warto zwrócić uwagę. Wszelkie informacje na temat tego, jak zdobyć bilety i gdzie obejrzeć wszystkie filmy znajdziecie na samym dole, wytrwajcie do napisów końcowych!

 

„Malarka i złodziej”, reż. Benjamin Ree, 2020 (sekcja Fetysze i kultura/ Konkurs Główny)

Barbora Kysilkova, czeska malarka żyjąca w Oslo, dowiaduje się, że jej dwa obrazy wystawione w galerii zostały skradzione. Dzięki nagraniom kamer ochrony szybko dochodzi do aresztowania i procesu sądowego przestępców. Malarka proponuje skazanemu Karlowi Bertilowi Nordlandowi spotkanie. Bardzo chce odzyskać obrazy, ale jest też zafascynowana osobowością złodzieja. Nie jest znaną malarką, jej obrazy nie powinny być łakomym kąskiem. Jej fascynacja rośnie, gdy dowiaduje się, że złodziej nie tylko wyszedł z budynku ze złożonym poprawnie płótnem, ale udało mu się wyjąć ponad 200 mocowań, którymi obrazy były dopięte do ram. Postanawia namalować jego portret. Pomiędzy złodziejem a autorką skradzionych dzieł nawiązuje się nić przyjaźni.

 

„Ptaki z betonu”, reż. Ellen Fiske, Ellinor Hallin, 2019 (sekcja Bohaterowie są wśród nas)

W szkockim miasteczku Motherwell perspektyw dla młodych ludzi jest niewiele, a tutejsza społeczność klasy robotniczej nigdy nie podniosła się po zamknięciu huty w 1997 roku. Nastały czasy chaosu i bezrobocia. W tym roku urodziła się bohaterka filmu – Gemma, która dorasta w świecie wszechobecnej przemocy, picia i przekleństw, a teraz oczekuje dziecka. Młodzi chłopcy walczą ze sobą, a byli więźniowie… opiekują się gołębiami. „Tutaj jesteś albo porzucony albo zamknięty” wyjaśnia Gemma, którą rodzice zostawili w dzieciństwie z dziadkiem. To on daje jej lekcje boksu i uczy miłości do gołębi, pokazując, jak ukryć gniew i frustrację. Choć jest to film oparty na faktach, zarówno montaż, jak i zdjęcia oraz muzyka nadają temu obrazowi odrealniony charakter.

 

„Dziecko miłości”, reż. Eva Mulvad, 2019 (sekcja Człowiek w kinie)

Sahand i Leila w rodzinnym Iranie musieli ukrywać się ze swoim związkiem, tkwiąc w nieszczęśliwych małżeństwach. I choć nie przywiązują żadnej wagi do religii i należą do liberalnej klasy średniej, doskonale wiedzieli, że przebywanie w konserwatywnym kraju grozi im śmiercią. Gdy rodzi się ich dziecko, nie mogą dłużej utrzymać gry pozorów – decydują się na ucieczkę do Turcji, gdzie występują o status uchodźców. Tak zaczyna się ich wieloletnia epopeja (film powstawał 7 lat!) i walka o godność. Wieczne życie w niepewności, zależność od widzimisię urzędników, decyzje polityków zapadające nad ich głowami, które w jednej sekundzie mogą zburzyć tworzące się na naszych oczach kruche rodzinne szczęście. Oboje byli świadkami tortur i kamieniowania tych, którzy sprzeciwili się konserwatywnym prawom. Czy zasłaniający się przepisami urzędnicy karzą im wrócić do ojczystego kraju?

 

„Lis to lizał”, reż. Kaspar Astrup Schröder, 2019 (sekcja Fetysze i kultura)

Na obrzeżach Kopenhagi grupa dziewczyn odnajduje sens życia w jeździe na deskorolce. Pochodzą z różnych środowisk, mają różne charaktery i biografie, ale łączy je bunt połączony z pasją do życia, imprezowania i skejtowania. Nie odnajdują się w społeczeństwie, ale gdy się spotykają, udaje im się uciec od codziennych problemów i wyzwań. Gdy jedna z nich ma wypadek i łamie nogę, dziewczyny decydują się na wspólną podróż po kraju. Wyprawa okazuje się wyzwaniem, które może wiele zmienić w życiu dziewczyn. Film jest historią przyjaźni młodych kobiet, które znajdują w sobie odwagę, aby zaistnieć w kulturze skejterskiej, zdominowanej do tej pory przez chłopaków. To również opowieść o dorastaniu, samoakceptacji oraz zmaganiu się z wyzwaniami młodości.